Charleroi
Czarne Miasto
Tym razem niespodziewanie i po raz pierwszy kierunek Belgia. Bilety w dwie strony
zarezerwowane za niespełna 85 złotych na stronie Ryanaira. Krótki wyjazd bo wylot 14-ego stycznia a powrót 15-ego stycznia.
Na lotnisko w Balicach z centrum Krakowa dojeżdżam zatłoczonym autobusem
292. Tuż po 8-ej rano pojawiam się na lotnisku. Szybkie spojrzenie na tablicę
odlotów i przylotów a potem udałem się do kontroli bezpieczeństwa, okazanie
mobilnej karty pokładowej i przejście przez bramki. Chwila poplątania się po
dość zatłoczonym terminalu w bliskiej odległości czasowej jeszcze odbywają się
loty do Sztokholmu i Rzymu. Małe zakupy na stoisku Krakowskiego Kredensu dla
mojego gospodarza w Charleroi.
Zaczyna się Boarding na lot FR 6729 przy Gate 6. Skanowanie mobilnej karty
pokładowej, zejście schodami do podstawionego tuż obok terminalu autobusu,
który podwozi pasażerów pod czekający samolot Ryanaira. Wchodzę do samolotu tylnym wejściem zgodnie z informacją znajdującą się na karcie pokładowej.
Zajmuję przydzielone miejsce 20F. Lot planowo do
Brukseli-Charleroi (CRL) ma potrwać 2 godziny i 5 minut.
Na lotnisku w
Charleroi (CRL) lądujemy trochę przed czasem. Po wyjściu okazuje się, że pogoda
jest o wiele gorsza niż w Krakowie. Kilka minut po przylocie rozpętała się
kilkunastominutowa ulewa, po której przez kolejne kilka minut padał intensywnie
śnieg do tego 3 stopnie Celsjusza i wiatr, ale na szczęście po
kilkunastu minutach zrobiło się względnie dobrze. Z samolotu wychodzę też wyjściem tylnym,
pieszo pokonuje kilkadziesiąt metrów i znajduję się w budynku lotniska. Zaczyna się
teraz kilkuminutowe błądzenie i szukanie przystanku przed budynkiem skąd
odjeżdżają autobusy miejskie do Charleroi. Po kilku minutach odnajduję
odpowiedni przystanek. Przy przystanku znajdują się automaty na bilety. Kilka
prób zakupu biletu kończy się fiaskiem, bo automat nie chce przyjąć banknotu
dziesięciu euro. Ostatecznie bilet kupuję u kierowcy w tej samej cenie 5 euro
za przejazd (około 20 minut) pod dworzec kolejowy Charleroi Sud.
Charleroi leży w francuskojęzycznym Regionie Walońskim (Walonia). Liczba
mieszkańców przekracza 200 tysięcy. Miasto leży w prawie półmilionowej
aglomeracji, uznawanej za czwartą pod względem liczby mieszkańców aglomeracje w
Belgii. Charleroi rozciąga się po obu stronach rzeki Sambre. Bruksela leży
około 50 kilometrów od Charleroi. W mieście rozwija się głównie przemysł
hutniczy i górnictwo, ale wiele zakładów zostało zamkniętych dość dawno i dziś
straszą tylko pozostałe pustostany. Spacerując po mieście da się zauważyć
mnóstwo pustych sklepów, lokali do wynajęcia jak i całych opuszczonych budynków
i to przy głównych, handlowych ulicach.
Z dwroca kolejowego Charleroi Sud przez Most Króla Baldwina I-ego
Koburga (Pont Roi Baudouin) nad Sambrą kieruję się do centrum. Po drodze mijam
duży plac budowy tuż obok zabytkowego Pasażu Handlowego, który nakryty jest
ciekawym szklanym dachem (Passage de la Bourse). Miejsce jest godne uwagi. Choć
prawie opuszczony, bo mieszczą się tam dwa antykwariaty i sklep z posągami
Buddy to całość wygląda imponująco a wnętrze jest remontowane i niedługo może
zagoszczą tam też inne sklepy i miejsce to ożyje na nowo.
Kilka metrów wcześniej przy Rue de Marchienne 4 znajduje się
neoklasycystyczny Kościół Świętego Antoniego z Padwy (Église
Saint-Antoine-de-Padoue de Charleroi) z 1830 roku.
Warto zobaczyć malutką Kaplicę Świętego Fiakriusza (Chapelle Saint Fiacre)
przy Place Saint-Fiacre. Święty Fiakriusz to patron między innymi ogrodników i
kwiaciarzy.
Kilometr od dworca kolejowego na lekkim wzniesieniu w stosunku do położenia
dworca znajduje się główny plac miasta Plac Karola II-ego (Place Charles II) na
środku, którego znajduje się fontanna.
Przy placu znajduje się Ratusz (Hôtel de Ville de Charleroi) to eklektyczny
budynek (połączenie klasyki z Art Deco) z 1936 roku z 70-cio metrową wieża
zegarową (Beffroi).
Beffroi to miejska dzwonnica w formie wieży wolno stojącej lub związanej z
budynkiem ratusza.
Siedemdziesięciometrowa wieża zegarowa w stylu Art Deco, która uznana za
Światowe Dziedzictwo Ludzkości przez UNESCO. Fasada to siedem wysokich okien,
oddzielonych filarami oraz balkon z ozdobną attyką. Po obu stronach
płaskorzeźby, która wysławiają wagę miasta. Wnętrze ratusza ma wyszukany
wystrój, który obfituje w marmur, miedź, drewno i rzeźby. Ratusz to także
Muzeum Sztuk Pięknych i Muzeum Destrée Jules.
Drugim zabytkiem przy tymże placu jest początkowo barokowy po kilkukrotnych
przebudowach eklektyczny Kościół Świętego Krzysztofa (Église Saint-Christophe
de Charleroi) z 1667 roku.
Przy Placu Karola II-ego warto spojrzeć na znajdujący się pod numerem 23 -
Dom Ośmiu Godzin (Maison des Huit Heures).
Jeśli kogoś interesuje Secesja (Art Nouveau) to warto zobaczyć kilka miejsc w Charleroi, gdzie znajdziemy kilka interesujących budynków reprezentujących ten styl w sztuce. Złoty Dom (Maison Dorée), który został zbudowany w 1899 roku przez architekta Alfreda Frère'a i ozdobiony sgraffito przez Gabriel van Dievoet'a. Dom Kwiat (La Maison Lafleur) pod numerem
7 przy Solvay Boulevard. Wybudowany w 1908 roku w duchu secesji wiedeńskiej. Dom Lekarzy (Maison des Médecins) z 1908 roku przy rue Léon Bernus 40. Przy ulicy rue Léon Bernus (
23-55 i 28-56, 38, 39, 40 i 42) znajdziemy sporo przykładów secesyjnego budownictwa.
Przy ładnej pogodzie można pospacerować po odnowionych bulwarach nad rzeką Sambrą tuż obok dworca Charleroi Sud.
Komunikację miejską zapewnia waloński przewoźnik TEC (Transport En Commun).
Region Charleroi jest obsługiwany przez linie autobusowe i system pre-metra
(Métro Léger de Charleroi). Z lotniska i na lotnisko dojedziemy autobusem firmy TEC "A" za 5 euro. Lotnisko leży 10 kilometrów od centrum Charleroi w
pobliżu Gosselies.
Wielbiciele mrożących krew w żyłach historii mogą obejrzeć dom, w którym belgijski seryjny morderca Marc Dutroux (nazywany "Potworem z Charleroi") przetrzymywał swoje ofiary.
Charleroi to przede wszystkim miasto, gdzie kiedyś bardzo dobrze
rozwijał się przemysł górniczy i hutniczy. Miasto uważane jest miejsce narodzin
belgijskich komiksów.
Charleroi nazywane jest "Czarnym Miastem" lub bardziej dosłownie
"najbrzydszym miastem w Belgii", a nawet na świecie, ale czy oby na
pewno jest takie brzydkie?
Na szybkie zobaczenie miasta wystarczy nam nawet godzina. Mając dłuższą
przerwę między kolejnym lotem warto na godzinę wybrać się do miasta rezerwując
sobie łącznie dwie godziny (godzinę na dojazd i powrót i choć godzinę na
szybkie zwiedzanie).
Ja po szybkim zobaczeniu miasta wybrałem się jeszcze do Namur - stolicy
Walonii. Z dworca kolejowego Charleroi Sud dojedziemy tam pociągiem lokalnym
(L) w niespełna godzinę a wybierając pociąg Intercity (IC) w przeciągu
trzydziestu do czterdziestu minut. Bilet bez względu na to, jakim pociągiem
pojedziemy w dwie strony kosztuje 11,40 euro.
Wieczorem wróciłem do Charleroi by spotkać się z moim gospodarzem, u którego
zostałem jedną noc. O świcie pierwszym autobusem "A" pojechałem na
lotnisko Bruksela-Charleroi (CRL). Lot powrotny FR 6728 planowo o 6:45 na 8:45
w Krakowie Balicach (planowo lot trwał 2 godziny). Tym razem system przydzielił
mi miejsce 30E, ale chwile po starcie okazało się, że trzy ostatnie rzędy są
całe puste, więc szybko przesiadłem się i zająłem miejsce przy oknie. Lot minął
spokojnie tuż po 8:30 wylądowaliśmy na Balicach. Tak właśnie zakończył się mój
krótki wypad do Belgii.
Przydatne strony internetowe:
http://www.charleroi.be/ http://www.visitbelgium.com/index.php/charleroi http://www.charleroi-airport.com/ http://www.infotec.be/ http://www.belgianrail.be/ http://www.charleroiadventure.com/en/
|
Ratusz z Beffroi przy Placu Karola II-ego (Hôtel de Ville de Charleroi) |
|
Beffroi |
|
Beffroi przy Rue du Beffroi |
|
Kościół Świętego Krzysztofa (Église Saint-Christophe de Charleroi) |
|
Kościół Świętego Krzysztofa przy Placu Karola II-ego |
|
Stary Gmach Urzędu Pocztowego (Ancien Hôtel des Postes de Charleroi) |
|
Plac Karola II-ego (Place Charles II) |
|
Plac Karola II-ego (Place Charles II) |
|
Plac Karola II-ego (Place Charles II) |
|
Plac Karola II-ego (Place Charles II) |
|
Modernistyczna Choinka na Place de la Digue |
|
Modernistyczna Choinka na Place de la Digue |
|
Kaplica Świętego Fiakriusza (Chapelle Saint-Fiacre) |
|
Kaplica Świętego Fiakriusza (Chapelle Saint-Fiacre) |
|
Most Króla Baldwina (Pont Roi Baudouin) |
|
Rzeźba "Kowala" na Moście Króla Baldwina nad Sambrą |
|
Rzeźba "Kowala" Constantina Meunier'a na Moście Króla Baldwina |
|
Rzeźba "Górnika" na Moście Króla Baldwina nad Sambrą |
|
Rzeźba "Górnika" Constantina Meunier'a na Moście Króla Baldwina |
|
Pomnik Belgijskiego Polityka Jules'a Destrée'a (Statue de Jules Destree) |
|
Kolumna Martina Ankh'a przed Federalną Służbą Finansową (Colonne Martin Ankh) |
|
Dworzec Południowy (Gare de Charleroi-Sud) |
|
Bulwary Nabrzeżne nad Sambrą |
|
Bulwary Nabrzeżne nad Sambrą |
|
Bulwary Nabrzeżne nad Sambrą |
|
Bulwar Nabrzeżny nad Sambrą |
|
Most Króla Baldwina nad Sambrą (Pont Roi Baudouin) |
|
Sambra |
|
Sambra |
|
Bulwary Nabrzeżne nad Sambrą |
|
Bulwary Nabrzeżne nad Sambrą |
|
Sambra |
|
Kamienica przy Place de la Digue |
|
Kamienica przy Place de la Digue |
|
Passage de la Bourse |
|
Passage de la Bourse |
|
Passage de la Bourse |
|
Passage de la Bourse |
|
Passage de la Bourse |
|
Passage de la Bourse |
|
Passage de la Bourse |
|
Passage de la Bourse |
|
Passage de la Bourse |
|
Passage de la Bourse |
|
Rue de Dampremy |
|
Rue de la Montagne |
|
Rue de la Montagne |
|
Rue de la Montagne |
|
Autobus TEC Linia "A" |
|
Perony na Dworcu Charleroi-Sud (Gare de Charleroi-Sud) |
|
Pociąg NMBS/SNCB na Charleroi-Sud |
|
Pociąg IC NMBS/SNCB na Charleroi-Sud |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz