poniedziałek, 18 kwietnia 2016

Budapeszt - Obuda (Stara Buda)

Budapeszt



Stara Buda (Óbuda)

 

 

Po raz drugi wybrałem się do Budapesztu. Tym razem na pokładzie Polskiego Busa (Linia P6 Warszawa-Radom-Kielce-Kraków-Budapeszt). Z Krakowa do Budapesztu czas przejazdu wynosi rozkładowo 7 godzin (396 km). To pół godziny dłużej niż podaje swój czas przejazdu firma Lux Express, która również jak Polski Bus dwa razy w ciągu dnia jeździ na tej samej trasie. Polski Bus ma swój przystanek w Budapeszcie w pobliżu stacji metra M4 Kelenföld Vasutallomas. Zaś Lux Express w pobliżu stacji metra M3 Népliget. Tym razem udało mi się kupić bilety na trasie Kraków-Budapeszt-Kraków za 6 złotych plus 2 złote opłaty za rezerwacje. Do Budapesztu pojechałem nocnym kursem z Krakowa w Poniedziałek Wielkanocny i byłem zdziwiony, że do Budapesztu autobus odjechał pełen. Zaś wracając za dwa dni rannym kursem z Budapesztu było znacznie mniej osób i mogłem mieć dwa siedzenia dla siebie.

W Budapeszcie będąc wcześnie rano i mając rezerwację w hostelu na jedną noc postanowiłem udać się do hostelu i zostawić tam swoje rzeczy i ruszyć w miasto. Nie wiedziałem, że trafie do miejsca, w którym takim problemem będzie przybycie przed godziną zameldowania i po utarczce słownej z właścicielką hostelu stwierdziłem, że nie zamierzam się w tym miejscu zatrzymać i postanowiłem iść na pobliski dworzec kolejowy, zamówić kawę w McCafe i poszukać nowe miejsce na nocleg. W tym miejscu już nie było problemu z wcześniejszym przybyciem, zostawieniem bagażu i wzięciem prysznicu. Choć jak w pierwszym jak w drugim miejscu nie można było zapłacić kartą za pobyt, choć informacja na stronie booking.com wskazywała taką możliwość.

Będąc już w połowie października ubiegłego roku w Budapeszcie tym razem postanowiłem skupić się na zobaczeniu tego, czego ostatnim razem nie udało mi się zobaczyć.

Tym razem za cel obrałem sobie budzyńską dzielnicę Stara Buda (Óbuda). Dzielnica jest dość spokojna, nie znajdziemy tutaj tłumów turystów. A okolica to typowe osiedle, gdzie toczy się spokojne życie. Dojedziemy tutaj na przykład kolejką podmiejską (HÉV) (H5) stacja (Szentlélek Tér) lub ze stacji metra (Árpád Híd) (M3) wsiadając w tramwaj "1" i wysiadając na przystanku (Szentlélek Tér). W dzielnicy warte uwagi jest kilka miejsc w tym kilka muzeów: Muzeum Aquincum, Muzeum Kassaka (Kassák Lajos Emlékmúzeum), Muzeum Obudy (Óbudai Múzeum), Muzeum Vasarely'ego (Vasarely Múzeum) w Pałacu Zichy (Zichy Kastély), Synagogę Obudy (Óbudai Zsinagóga), Ratusz (Városháza) przy Rynku (Fő Tér), Węgierskie Muzeum Handlu i Turystyki (Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum), zabytkowy kościół parafialny Świętego Piotra i Pawła z plebanią (Szent Péter és Pál-Főplébánia-Templom) oraz znajdziemy miejsca z pozostałościami po rzymskim osadnictwie.

Tym razem zakupy robiłem w Tesco w Arenie Plaza w pobliżu dworca kolejowego Budapeszt-Keleti.

Autobus przekracza granicę polsko-słowacką na przejściu drogowym w Chyżnym (Chyżne-Trstená) zaś granicę słowacko-węgierską w miejscowości Šahy (Šahy-Hont).




Przydatne strony internetowe: http://www.bkv.hu/en/ http://www.polskibus.com/pl/ http://budapest.hu/ http://budapestinfo.hu/en/ http://www.budapest.com/ http://www.budapeszt.msz.gov.pl/pl/ http://www.aquincum.hu/



Rynek Starej Budy (Fő Tér)
Restauracja (Sipos Halászkert Étterem)
Rynek Obudy (Fő Tér)
Rynek Obudy (Fő Tér)
Pomnik Harrera Pala (Harrer Pál Szobra Óbudán)
Ratusz Obudy (Varoshaza)
Ratusz Obudy (Varoshaza)
Ratusz Obudy (Varoshaza)
Kolumna Trójcy Świętej (Óbudai Szentháromság Szobor)
Pałac Zichy (Zichy Kastély)
Pomnik "Kobiet Oczekujących w Deszczu" Węgierskiego Rzeźbiarza Imre Vargi (Varga Imre Várakozók Szobra)
Pomnik Harrera Pala (Harrer Pál Szobra Óbudán)
Kościół Świętego Piotra i Pawła (Szent Péter és Pál Templom)
Synagoga Obudy (Óbudai Zsinagóga)
Synagoga Obudy (Óbudai Zsinagóga)
Rzymskie Ruiny przy Placu Floriana (Római Tábor Déli Kapuja)
Węgierska Policja (Rendőrség)
 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz