poniedziałek, 21 listopada 2016

Berlin - W Cieniu Muru Berlińskiego

Berlin

W Cieniu Muru Berlińskiego

Kolejny raz miałem okazję wrócić do Berlina. A nawet dwukrotnie w przeciągu niespełna miesiąca. To wszystko za sprawą niedawno otwartego połączenia irlandzkich linii lotniczych Ryanair. Połączenie zostało uruchomione z lotniska Rzeszów-Jasionka (RZE) do Berlina-Schönefeld (SXF). Pierwszy bilety na tej trasie udało mi się kupić za 59 złotych a drugi za 39 złotych w dwie strony. W Berlinie lądujemy po nieco ponad 60 minutach na lotnisku na podberlińskim Schoenefeldzie. Niespełna 200 metrów od budynku lotniska znajduje się stacja S-bahn-u (S Flughafen Berlin-Schönefeld, Bhf), którym w około 40-50 minut dojedziemy do centrum Berlina. Jednorazowy bilet z lotniska do Berlina kosztuje 3.30 EUR (Berlin ABC). Dlatego lepiej od razu zaopatrzyć się w bilet dzienny, który obowiązuje na przejazdy w strefie ABC od momentu skasowania do 3 w nocy i kosztuje 7.60 EUR. Automaty biletowe posiadają polską wersję językową.

Warto wiedzieć, że na lotnisku kontrolę bezpieczeństwa można przejść w każdym z terminali na każdy lot i dla każdej linii lotniczej. Przed lotniskiem znajduje się duża tablica elektroniczna, którą pokazuje, w jakim terminalu odbywa się odprawa na nasz lot oraz wskazuje kierunek tego terminala. Na lot do Rzeszowa odprawa odbywa się w terminalu "A", w którym przyszło mi stać około godzinę do kontroli bezpieczeństwa. W kolejce często pracownicy wyszukują pasażerów na loty, których w niedługim czasie rozpocznie się boarding. Dodatkowym ułatwieniem może być, że strona berlińskiego lotniska jest w polskiej wersji językowej a berlińskie lotniska mają też swoją aplikację mobilną, która również jest dostępna w polskiej wersji językowej.

Tym razem skupiłem się na odwiedzeniu kilku miejsc w Berlinie, których nie udało mi się zobaczyć podczas pierwszej wizyty w Berlinie kilka lat temu.

Zwiedzanie rozpocząłem od wieczornej wizyty w niemieckim Bundestagu. Jednak należny pamiętać, żeby odwiedzić ten budynek trzeba ze sporym wyprzedzeniem na stronie internetowej niemieckiego parlamentu w specjalnej zakładce. W pierwszej kolejności wybieramy, że interesuje Nas wizyta na kopule, następnie podajemy liczbę uczestników a w kolejnym kroku wybieramy interesującą Nas datę i godzinę, o której chcemy pojawić się na zwiedzaniu. Następnie podajemy imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu i adres e-mail. W dalszej kolejności dostajemy e-mail, który musimy potwierdzić. Po jakimś czasie ostatecznie dostajemy w formie pdf-u potwierdzenie z numerem, które najlepiej wydrukować i pojawić się minimum 15 min. przed czasem w biurze zlokalizowanym w białych kontenerach, gdzie po okazaniu rezerwacji, dokumentu tożsamości lub paszportu przechodzimy kontrolę bezpieczeństwa podobną jak na lotnisku. Następnie w grupie z pracownikiem przechodzimy w budynku parlamentu, gdzie przejmuje grupę inny pracownik, z którym wchodzimy do windy i wysiadamy na dachu parlamentu, gdzie bezpłatnie możemy pobrać audiobooka (dostępny w języku polskim), który automatycznie aktywuje się, gdy wejdziemy na ścieżkę wewnątrz kopuły parlamentu. Lektor będzie krótko mówił o historii, budynkach, parlamencie oraz w określonych miejscach informował, co widzimy w danym miejscu na panoramie miasta. Całe przejście z audio-przewodnikiem zajmie około 60 minut. Zwiedzanie jak i pobranie przewodnika jest zupełnie darmowe. Warto wybrać się na dach Bundestagu i na jego kopułę w dzień jak i w nocy, żeby móc podziwiać Berlin za dnia i w nocy. Pierwsze wejście o 8:00 a ostatnie o 22:00.

Będąc w pobliżu Bundestagu warto zobaczyć też oficjalną siedzibę niemieckiego prezydenta, która znajduje się w Pałacu Bellevue (Schloss Bellevue). Dojedziemy do niego wsiadając w autobus "100" na przystanku "Reichstag/Bundestag" i wysiadamy na przystanku "Schloss Bellevue" a autobus jedzie dalej do stacji "S+U Zoologischer Garten". Pałac wzniesiony w 1786 roku przez pruskiego księcia Augusta Ferdynanda. Obecnie pałac jest oficjalną siedzibą prezydenta Joachima Gaucka.

Następnie idąc wzdłuż ogrodzenia ulicą Spreeweg dojdziemy do dużego ronda na środku, którego stoi Kolumna Zwycięstwa (Siegessäule) ze Nike (Wiktorią). W berlińskim slangu figura nazywana jest „Goldelse“. Kolumna znajduje się na terenie parku Großer Tiergarten. Na kolumnie znajduje się punkt widokowy a bilet kosztuje 4 euro. Dojście do kolumny możliwy jest specjalnym przejściem podziemnym. Kolumna wraz z statuą ma ponad 66 metrów wysokości a taras widokowy znajduje się na wysokości 51 metrów.

Teraz z przystanku "Grosser Stern" autobusem "100" jedziemy w kierunku: S+U Alexanderplatz i wysiadamy na przystanku "Platz der Republik" (Plac Republiki). Gdzie w pobliżu znajduje się Pomnik Żołnierzy Radzieckich (Sowjetisches Ehrendenkmal). Został wybudowany w 1945 roku w celu upamiętnienia poległych Żołnierzy Armii Czerwonej, którzy zginęli w czasie "Operacji Berlińskiej" w okresie II Wojny Światowej. Drugi Pomnik Żołnierzy Radzieckich znacznie większy, ale też znacznie oddalony od centrum znajduje się w Treptower Parku i został odsłonięty w 1949 roku na obszarze Berlina Wschodniego (NRD).

Do Bramy Brandenburskiej wracamy szeroką ulicą Strasse des 17. Jun, gdzie na środku pomiędzy jezdniami zauważymy statuę "Krzyczącego" ("Der Rufer”), które autorem jest Gerhard Marcks.

Gdy już jesteśmy znowu pod Bramą Brandenburską warto pojechać w jeden dość uroczy zakątek w Berlinie, który znajduje się w pobliżu Placu Alexandra, Czerwonego Ratusza i Kościoła Mariackiego a jest to tak zwany "Kwartał Mikołaja" (Nikolaiviertel) w pobliżu Szprewy. Nazwę temu kwartałowi dał zdesakralizowany Kościół Świętego Mikołaja (zbudowany w latach 1220-1230), który jest najstarszym kościołem w Berlinie. W czasie II Wojny Światowej uległ znacznemu uszkodzeniu. Odbudowany dopiero w 1981 roku i obecnie budynek jest w większości rekonstrukcją dokonaną na podstawie starych zdjęć i planów i stanowi obecnie muzeum i często wykorzystywany jest, jako sala koncertowa.

Nikolaiviertel to urokliwe miejsce, w którym możemy napić się aromatycznej kawy w jednej z kawiarni, zjeść śniadanie czy typowego precla przy stoliku z widokiem na bryłę Kościoła Świętego Mikołaja. W pobliżu jest też kilka restauracji, sklepów z rękodziełem, zegarami oraz z pamiątkami.

Dwa kolejne miejsca, które odwiedziłem są związane z Murem Berlińskim. Pierwsze miejsce to tak zwany Checkpoint Charlie. W okresie zimnej wojny jedno z najbardziej znanych przejść granicznych między NRD a Berlinem Zachodnim. Obecnie znajduje się tam Muzeum Muru Berlińskiego oraz symboliczny punkt kontroli granicznej, na którym za opłatą możemy zrobić sobie zdjęcie z pogranicznikiem oraz dostać pieczątkę z wybranej strefy okupacyjnej. Punk kontrolny znajduje się na ulicy Fryderyka (Friedrichstraße) w pobliżu stacji metra U6 Kochstrasse/Checkpoint Charlie. W pobliskich sklepikach z suwenirami możemy kupić na przykład kawałki muru berlińskiego na pamiątkę.

W pobliżu znajduje się Muzeum Muru Berlińskiego (Haus am Checkpoint Charlie/Mauermuseum), które zostało stworzone w celu udokumentowania tak zwanego "najlepszego systemu bezpieczeństwa granicy" a na wystawie możemy zapoznać się z dokumentami i fotografiami związanymi z próbami ucieczek z NRD. Bilet wstępu 12 EUR.

Drugim muzeum wiązanym z NRD w pobliżu jest "Trabi Muzeum" (Trabi Museum), które poświęcone jest historii słynnego samochodu z silnikiem dwusuwowym. Seryjna produkcja Trabanta rozpoczęła się w Zwickau w 1958 roku i jest to z pewnością najbardziej znanym samochodem z NRD. Bilet wstępu 5 EUR.

Trzecim miejscem poświęconym Checkpoint Charlie i Zimnej Wojnie jest tak zwany "BlackBox Kalter Krieg". Wejście do pawilonu jest darmowa a na wystawie dowiemy się nieco na temat najsłynniejszego przejścia granicznego. Znajduje się tutaj też punkt z suwenirami i dwa fragmenty oryginalnego Muru Berlińskiego. Konstrukcja zewnętrzna pawilonu odnosi się do dwóch mocarstw tamtych dni, ZSRR i USA.

Czwarty miejscem związanym z historią NRD i Muru Berlińskiego jest rotunda "asisi Panorama - Mur" (asisi Panorama - Die Mauer). W pawilonie przedstawiono wspomnienia artysty Yadegara Asisi. Pomieszczenie składa się z cylindrycznej, stalowej rotundy i pokazuje panoramę codziennego życia po obu stronach muru berlińskiego jesienią 1980 roku. Bilet wstępu 10 EUR.

Z Checkpoint Charlie na skrzyżowaniu skręcamy w lewo w ulicę Zimmerstraße a następnie na kolejnym skrzyżowaniu idziemy cały czas prosto i wchodzimy na ulicę Niederkirchnerstraße, gdzie pod numerem 8 znajduje się Muzeum Topografia Terroru (Topographie des Terrors). Muzeum zlokalizowane jest w miejscu budynków, które w czasie nazistowskich Niemiec od 1933 do 1945 były siedzibami: Gestapo, dowództwa SS, służby bezpieczeństwa SS (SD) oraz Głównego Urzędu Bezpieczeństwa Rzeszy. Ekspozycja otwartego w 2010 roku Centrum dokumentuje historię tego miejsca. Budynki zostały zniszczone na początku 1945 roku na skutek bombardowań alianckich ostatecznie budynki rozebrano w 1950 roku. Wzdłuż ulicy Niederkirchnerstraße znajduje się jeden z dłuższych fragmentów Muru Berlińskiego.

Po prawej stronie za murem znajdują się budynki Niemieckiego Ministerstwa Finansów (Bundesministerium der Finanzen/Bundesfinanzministeriu). Następnie również po prawej stronie miniemy Izbę Deputowanych (Abgeordnetenhaus von Berlin) to budynek jednoizbowego parlamentu miasta i jednocześnie kraju związkowego Berlina. Budynek wybudowany w latach 1892-1898 przez architekta Friedrich Schulze w stylu włoskiego neorenesansu. A przed budynkiem stoi pomnik pruskiego polityka Heinricha Friedricha Karla vom und zum Steina. Zaś dalej za tym budynkiem stoi budynek Rady Federalnej Niemiec (Bundesrat), który jednak lepiej jest widoczny od strony ulicy Leipziger Strasse.

Gdy kończy się ulica Niederkirchnerstraße skręcamy w prawo i wchodzimy na ulicę Stresemannstraße, którą idziemy prosto i dochodzimy do Placu Poczdamskiego (Potsdamer Platz). Od momentu powstania Muru Berlińskiego aż do jego zbudzenia plac był podzielony na dwie części między Berlin Zachodni i Berlin Wschodni. Na terenie placu na chodnikach zaznaczono historyczny przebieg Muru Berlińskiego. W pierwszym poście o Berlinie pisałem już więcej o Placu Poczdamskim. Teraz tylko wspomnę o ciekawym drewnianym koreańskim pawilonie nazywanym "Pawilonem Jedności" (Pavillon der Einheit). Pawilon stylizowany jest na podobnym, który możemy podziwiać w ogrodach Pałacu Królewskiego w Seulu. Pawilon powstał z okazji 25-lecia Zjednoczenia Niemiec oraz 70-tej rocznicy niepodległości Korei Południowej.

Z Placu Poczdamskiego idziemy do stacji metra tam wsiadamy w U2 w kierunku Olympia-Stadion i wysiadamy na drugiej stacji U Gleisdreieck i przesiadamy się w U1 w kierunku Warschauer Straße, gdzie wysiadamy na końcowej "Warszawska Ulica". Następnie po wyjściu z metra kierujemy się wzdłuż linii metra w kierunku czerwonego mostu Oberbaumbrücke na Szprewie. Został wybudowany w latach 1894-1896. W latach 1961-1989 znajdowało się tutaj przejście graniczne pomiędzy Berlinem Wschodnim a Zachodnim. Następnie skręcamy w prawo w ulicę Mühlenstraße i dochodzimy do słynnego i najdłuższego zachowanego fragmentu Muru Berlińskiego na ścianach, którego znajduje się mnóstwo graffiti. Mur ma długość ponad 1300 metrów i jest galerią-pomnikiem i nosi nazwę "East Side Gallery" i składa się z ponad 100 graffiti. Najbardziej znanym graffiti na murze jest ten przedstawiający pocałunek Leonida Breżniewa z Erichem Honeckerem.

Na koniec jeszcze o trzech symbolach Berlina. Pierwszy tak zwany "Człowieczek ze Świateł" (Ampelmännchen/Ampelmann). W Berlinie znajdziemy go na każdej sygnalizacji świetlnej. Jest tak popularnym symbolem, że w Berlinie jest kilka sklepów z suwenirami, gdzie kupimy różnego rodzaju przedmioty z "Ampelmann'em".

Drugi symbol to "Niedźwiedź" (Berliner Bär), którego znajdziemy w herbie Berlina (Wappen Berlins). Niedźwiedź jest koloru czarnego, z czerwonym językiem i czerwonymi pazurami.

Trzeci symbol także związany jest z niedźwiedziami a są nimi "United Buddy Bears", które rozmieszczone są w wielu miejscach w Berlinie. Dwu metrowe, kolorowe misie to międzynarodowy projekt, który poza Berlinem spotkamy w wielu miastach na świecie.

Przydatne strony internetowe: http://www.berlin-airport.de/pl/ http://www.rzeszowairport.pl/pl/ http://www.bvg.de/en/ https://visite.bundestag.de/ http://www.mauermuseum.de/ http://www.trabi-museum.com/ http://www.asisi.de/de/ http://www.topographie.de/ http://www.museumsportal-berlin.de/pl/ http://www.eastsidegallery-berlin.de/ http://www.ampelmann.de/

Przejście Graniczne Checkpoint Charlie (Checkpoint Charlie)
Fragment Muru Berlińskiego (Mauersegment)
Mapa Podziału Berlina (Berlin-Frage)
Fragment Muru Berlińskiego (East Side Gallery)
Fragment Muru Berlińskiego i Muzeum Topografii Terroru (Mauerreste und Topographie des Terrors)
Koreański Pawilon Jedności i Segmenty Muru Berlińskiego na Placu Poczdamskim (Pavillons der Einheit und Mauersegment am Potsdamer Platz)
Segmenty Muru Berlińskiego na Placu Poczdamskim (Mauersegment am Potsdamer Platz)
Fragmenty Muru Berlińskiego na Wystawie "BlackBox: Zimna Wojna" (BlackBox: Kalter Krieg)
Wejście do Dworca Kolejowego na Placu Poczdamskim (Bahnhofseingang am Potsdamer Platz)
Replika Wieży Ruchu z Zegarem na Placu Poczdamskim (Nachbau des Verkehrsturms am Potsdamer Platz)
Plac Poczdamski z Dworcem Poczdamskim i Koreańskim Pawilonem Jedności (Pavillons der Einheit und Bahnhofseingang am Potsdamer Platz)
Koreański Pawilon Jedności (Pavillons der Einheit am Potsdamer Platz)
Siedziba Urzędu Kanclerza Federalnego (Kanzleramtsgebäude)
Gmach Parlamentu Rzeszy (Reichstagsgebäude)
Szklana Kopuła Reichstagu (Kuppel auf dem Reichstagsgebäude)
Szklana Kopuła i Taras na Dachu Reichstagu (Dachterrasse und Kuppel auf dem Reichstagsgebäude)
Wnętrze Kopuły Niemieckiego Parlamentu (Kuppel auf dem Reichstagsgebäude)
Sala Posiedzeń Plenarnych Niemieckiego Parlamentu (Sitzordnung im Plenarsaal im Reichstag)
Kościół Świętego Mikołaja w Kwartale Świętego Mikołaja (Nikolaikirche im Nikolaiviertel)
Hydrant w Kwartale Świętego Mikołaja (Alte Hydranten)
Pomnik Heinricha Zille'ego w Kwartale Świętego Mikołaja (Heinrich-Zille-Denkmal in der Poststraße im Nikolaiviertel)
Fontanna Fundatorów (Gründungsbrunnen)

Rzeka Szprewa i Berlińska Katedra Ewangelicka (Spree und Berliner Dom)
Berlińska Katedra Ewangelicka (Berliner Dom)
Pałac Bellvue (Schloss Bellevue)
Kolumna Zwycięstwa (Siegessäule)
Pomnik Pruskiego Generała i Feldmarszałka Helmuta Karla Bernharda von Moltke (Moltke-Denkmal)
Pomnik Albrechta Teodora Emila Grafa von Roona (Roon-Denkmal)
Pomnik "Rozmówcy" (Der Rufer Bronze-Skulptur)
Pomnik Żołnierzy Radzieckich (Sowjetische Ehrenmale)
Plac Schinkel'ego z Pomnikami Albrechta Thaer'a, Karla Schinkel'a, Petera Beuth'a i Akademią Architektury (Thar-Denkmal, Schinkel-Denkmal, Beuth-Denkmal und Bauakademie)
Nowy Teatr "Goya" na Nollendorfplatz'u (Neues Schauspielhaus Veranstaltungsort "Goya" am Nollendorfplatz )
Tablica Pamiątkowa "Różowy Trójkąt" na Nollendorfplatz'u (Erinnerungstafel am U-Bahnhof an den „Rosa Winkel“)
Brama Brandenburska i Ulica 17-ego Czerwca (Brandenburger Tor und Straße des 17. Juni)
Widok z Tarasu na Dachu Bundestagu (Die Aussicht von der Dachterrasse des Bundestages)
Widok z Mostu Warszawskiego (Blick von der Warschauer Brücke)
Sprewa (Spree)
Most Oberbaum nad Sprewą (Oberbaumbrücke und Spree)
Herb Warszawy na Stacji Metra "Ulica Warszawska (Stadtwappen von Warschau)
"Chodzący Grill" (Grillrunner)
United Buddy Bears (Buddy Bär)
"Człowieczek ze Świateł" (Ampelmann)
Sklep z "Ampelmann'em" (Ampelmann Shop)
Flaga Niemiec (Flagge Deutschlands)